Σάββατο 19 Απριλίου 2014


ΔΟΥΛΕΥΟΝΤΑΣ ΟΛΟΙ ΜΕ ΤΟ ΣΤΟΜΑ





 Ο Όλι Ρεν, αυτός  ο "τιτάνας" της ευρωπαϊκής πολιτικής, έχει παραδεχτεί, μεταξύ των άλλων, πως αν εφαρμόζονταν σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα αυτά τα μνημονιακά μέτρα που γονάτισαν τον ελληνικό λαό, ο λαός αυτής της χώρας θα ξεσηκωνόταν! Βλέποντας, όμως, τον ελληνικό λαό να μένει τόσα χρόνια άπραγος, πραγματική "στήλη άλατος" σαν τη γυναίκα του Λωτ, άρχισα να κάνω κάποιες λογικές διεργασίες στο μυαλό μου που κατέληξαν σε ένα ερώτημα.

 Το ερώτημα αυτό είναι το εξής:γιατί ο ελληνικός λαός δεν ξεσηκώνεται; Προσπαθώντας να βρω απάντηση στο άνωθεν ερώτημα, έκανα αυτόν το συλλογισμό: καλά, εμάς στην ιστορία μάς έμαθαν για τις τόσες επαναστάσεις και εξεγέρσεις του ηρωϊκού (κατά τ' άλλα) ελληνικού λαού.Επίσης, χρόνια τώρα χλευάζουμε τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς λαούς, ως κοιμισμένους και ¨άνευ επαναστατικής φλόγας εντός τους"! Άρα για αυτό που συμβαίνει τώρα, ότι δηλαδή "σφυρίζουμε κλαρίνο κλέφτικο" πάνω στο βουνό" (και μάλιστα όχι επαναστατικό) για τα όσα οδυνηρά συμβαίνουν σε μας δύο εξηγήσεις μου ρχονται στο μυαλό.

  Η πρώτη είναι ότι ίσως δεν είμαστε και τόσο επαναστατικός λαός και η ιστορία μας , αναφερόμενη στις πολυάριθμες επαναστάσεις μας είναι , κατά κύριο λόγο, ψευδεπίγραφη! Απορρίπτω, διαρρήδην, αυτήν την εξήγηση, γιατί οι τόσες ιστορικές πηγές, ελληνικές και ξένες, αποδεικνύουν πως, πράγματι, ήμασταν (όχι είμαστε) ένας ηρωϊκός λαός! Άρα , κάτι άλλο συμβαίνει.
   
  Η δεύτερη και επικρατήσασα εξήγηση είναι ότι άλλος λαός ήταν αυτός που κατοικούσε στην Ελλάδα μέχρι το ηρωϊκό 40' και άλλος  λαός κατοικεί ,μεταπολιτευτικά, στη χώρα.

   Τώρα, γιατί διαβρώθηκε ο τωρινός λαός, είναι ένα ερώτημα στο οποίο έδωσε αφοπλιστική και ιστορική απάντηση ένα φιλαράκι. Μου λέει, λοιπόν: "Ξέρεις γιατί έγιναν όλα αυτά"; "Γιατί όλοι δουλεύουν με το στόμα"!

  Αμέσως, σαν "να άπλωσα όλο τον τραχανά" κάτω και είδα την όλη προβληματική κατάσταση της χώρας να περνάει μπροστά μου σαν "τηλεταινία". Ποιοι δουλεύουν με το στόμα;  Οι πλειοψηφία των 900.000 αρχόσχολων δημοσίων υπαλλήλων, που όχι μόνο με το "μπλα μπλα " χωρίς κόπο καθόλου μπήκαν στο δημόσιο, αλλά και με το "μπλα μπλα" διατηρούν θέσεις ή παίρνουν μετατάξεις και προαγωγές σε "φιδότρυπες"!

    Οι διάφοροι "παραπολιτικοί δημοσιοσχεσίτες" δουλεύουν με το στόμα που γυρνάνε από γενικές γραμματείες σε ανεξάρτητες αρχές ή σε αρχές για την ισότητα των φύλων ή ξέρω εγώ για την προστασία της φωλιάς του μπούφου.Μετά βλέπεις , κάτι 26αρηδες που στο βιογραφικό τους φαίνεται ότι έχουν πάρει "αμπαλαέα¨" τις ανεξάρτητες αρχές ή τους οργανισμούς και λες ότι εσύ , τελικά, ως φαίνεται, είσαι άχρηστος που δεν έχεις κάνει ούτε το 1/10 από αυτούς!
  
    Οι "δημαρχοβουλευτάδες" δουλεύουν με το στόμα, καθώς άμα δεν έχεις τι να κάνεις, είναι ωραία και επικερδής μπίζνα να βγαίνεις κάθε τέσσερα έτη δημαρχοβουλευτής!

   Όλες αυτές οι παρασιτικές τάξεις της ελεύθερης οικονομίας που ανθούσαν, κατά την εκσυγχρονιστική περίοδο, δούλευαν με το στόμα. Κάτι διαφημιστές, κάτι χρηματιστές, κάτι "Megaλοι" παρατρεχάμενοι που έπαιρναν άφθονο χρήμα από αεριτζίδικες εταιρείες με δάνεια που προέρχονταν από ελληνικό "λαϊκό χρήμα"!  

    Τέλος οι σφουγγοκωλάριοι του μνημονίου  στην παρούσα φάση δουλεύουν με το στόμα και κάνοντας τα παπαγαλάκια σε κανάλια και ιστολόγια βγάζουν άφθονο μαύρο χρήμα! Να μην ξεχάσω, εν κατακλείδι, και πολλές γκόμενες που "δουλεύοντας με το στόμα" πέτυχαν, αλλά και πετυχαίνουν, ακόμα, να ανήκουν όχι σε μία μόνο από τις ανωτέρω αναφερόμενες κατηγορίες, αλλά ενδεχομένως και σε πολλές μαζί.
    
                                                 Αφιερώνεται στο φίλο Μπίλλυ

                                                                     Ιnnerland
                                                           Μ. Σάββατο 19/04/2014
                                           Καλή Ανάσταση


Τρίτη 1 Απριλίου 2014


"ΤΑ ΑΔΥΝΑΤΑ ΠΑΡΑ  ΑΝΘΡΩΠΟΙΣ, ΔΥΝΑΤΑ ΠΑΡΑ ΤΩ ΘΕΩ ΕΣΤΙ"
                             [Λουκ. ιη’22-27]
Μερικοί άνθρωποι διαθέτουν τόσο μεγάλη πίστη, τόσο μεγάλη αγάπη και εμπιστοσύνη στον Θεό, ώστε η ζωή τους αποτελείται από μία σειρά θαυμαστών γεγονότων.
Αν εμείς οι άνθρωποι συγκινούμαστε όταν κάποιος μας δείχνει εμπιστοσύνη και φροντίζουμε να ανταποκριθούμε, πόσο μάλλον ο Άγιος Θεός!
Μία τέτοια ψυχούλα επισκέφθηκε το Μοναστήρι φέτος το καλοκαίρι. ‘Ήταν μητέρα δύο παιδιών ενηλίκων. Παρ’ ότι δε η γυναίκα αυτή ήταν στη μέση ηλικία, είχε στο πρόσωπό της τη δροσιά της νεότητος. Το δε χαμόγελό της συχνά έδειχνε την καλωσύνη της ψυχής της.
Όταν διηγήθηκε πόσες σοβαρές ασθένειες είχε περάσει και ξεπεράσει με την προσευχή και την πίστη της, έμενε κατάπληκτος όποιος την άκουγε. Μεταξύ των άλλων είπε:
“Όταν ξεκινούσα για κάποια σοβαρή εξέτασι ή εγχείρησι (είχε εγχειρισθεί για καρκίνο των σπλάγχνων) έπαιρνα μαζί μου μια εικονίτσα του Χριστού που έχω και Του έλεγα: “Έλα, Χριστέ μου, πάμε μαζί στο νοσοκομείο. Άνθρωπο δεν έχω να έρθει μαζί μου!” ( Ο σύζυγός μου δούλευε και ζούσαμε όλοι από ένα μεροκάματο. ) Και όλα πήγαιναν καλά. Τη βοήθειά Του την ένιωθα και την έβλεπα συνεχώς.
Κάποτε, η καρδιά μου μάζεψε πολύ υγρό στο περικάρδιο.
Οι γιατροί αποφάσισαν να το αφαιρέσουν με παρακέντηση. Λίγο πριν γίνει η παρακέντηση, έβαλα στο στήθος μου λίγο λαδάκι από την Παναγία και Την παρακάλεσα θερμά να επέμβει και να με βοηθήσει.
Σε λίγο οι γιατροί ετοιμάστηκαν για την επέμβαση. Τότε ο αρχίατρος με φώτιση Θεού ζήτησε να γίνει μια νέα εξέταση, για να δουν την ποσότητα του υγρού στο περικάρδιο. Πράγματι, την έκαναν στα γρήγορα και του την έφεραν. Έκπληκτος ο αρχίατρος είδε πως το υγρό είχε εξαφανιστεί! Ματαίωσε τότε την παρακέντηση και είπε:
- Αφήστε την γυναίκα να φύγει! Κατά ανεξήγητο τρόπο το υγρό υποχώρησε.
Ένας πιο νέος γιατρός, που κρατούσε το ιστορικό μου, τον ρώτησε:
- Τί να γράψω, κύριε καθηγητά; Πώς να κλείσω το ιστορικό της νοσηλείας της;
Και ο καθηγητής απάντησε:
- Γράψε τη λέξη “ανεξήγητο”!
Ανεξήγητο, για εκείνον. Εγώ όμως γνώριζα τη θεία επέμβαση της Θεομήτορος και μάλιστα το είπα στον καθηγητή με παρρησία. Η αλήθεια είναι ότι το σεβάστηκε και φάνηκε να δείχνει ενδιαφέρον να μάθει περισσότερα για τον Χριστό. Κι εγώ έκπληκτη του είπα:
- Καλέ, δεν ξέρετε για τον Χριστό; Για τον αληθινό Θεό; Δεν γνωρίζετε για την απέραντη Θεϊκή Του δύναμη;”
Δυστυχώς , τα πανεπιστήμια δίνουν περιορισμένες ανθρώπινες γνώσεις . Την κορωνίδα της γνώσεως, την Θεογνωσία, και την επίγνωση του προορισμού του ανθρώπου, που είναι η βασιλεία του Θεού και η κατά χάριν θέωση, την αγνοούν.
Ευτυχώς, που υπάρχουν οικογένειες χριστιανικές και κάποιοι φωτισμένοι καθηγητές και κληρικοί κι έτσι υπάρχουν και στην Πατρίδα μας φωτισμένοι επιστήμονες με ήθος και θεοσέβεια. Δόξα τω Θεώ!
Από το βιβλίο: «ΝΕΩΤΕΡΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΗ ΒΑΡΝΑΚΟΒΑ Κ΄ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ» ΕΚΔΟΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΜΟΝΑΣΤΙΚΗΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΑΡΝΑΚΟΒΑΣ

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

Η  πολιτική  λογική του ελληνικού αθλητισμού

  Είμαι , μεσάνυχτα, "παρά πόδα", ωσάν να βαράω σκοπιά γερμανικό νούμερο! Εκεί, λοιπόν, που είναι το μάτι μου ¨"γαρίδα" (που τραγουδούσε κι ο αείμνηστος Μπουλάς με τον Ζουγανέλη), λέω να βάλω να ακούσω ραδιόφωνο (σπάνια το κάνω τον τελευταίο καιρό).

  Πετυχαίνω, που λέτε, μία ραδιοφωνική εκπομπή στο novasports.fm. Είμαστε, χρονικά,στον απόηχο του Μάντσεστερ-Ολυμπιακός: 3-0. Βγαίνει στην εκπομπή ένας τύπος, φίλαθλος του Ολυμπιακού, με   κατηφή διάθεση  κι αρχίζει να ομιλεί περί του άνωθεν ποδοσφαιρικού παιχνιδιού.

  Τί λέει,λοιπόν, αυτός ο τύπος; Απλά, πόσο μικρός ευρωπαϊκά είναι ο Ολυμπιακός, όπως και οι άλλες ελληνικές ομάδες. Σου λέει: "έχεις βάλει δύο γκολ στο πρώτο παιχνίδι και το μόνο σκορ που θέλεις να αποφύγεις στο δεύτερο, για να μην  αποκλειστείς, είναι το 3-0. Εσύ τί κάνεις, λοιπόν; Πας και χάνεις 3-0 και αποκλείεσαι!

  Μετά τις διαπιστώσεις, αρχίζουν οι αναδρομές. Είσαι 15 χρόνια στο Πρωταθλητριών (Champions' League).  Τελευταία φορά (τί τελευταία;μοναδική δεν λες καλύτερα) που πήγες στον προημιτελικό γύρο (στους 8) ήταν πριν 16 χρόνια!  Τελευταία φορά που βρέθηκες στους "16"  ήταν πριν 7 χρόνια, είχες χάσει, πάλι, 3-0 και πάλι από αγγλική ομάδα! "Όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν"!

   Ας κάνουμε, τώρα και τους ωφέλιμους παραλληλισμούς αθλητισμού-πολιτικής. Οι πρόεδροι  των αθλητικών ομάδων, μετά από ευρωπαϊκό αποκλεισμό οραματίζονται και ονειρεύονται. Το ίδιο και οι πρόεδροι των συγκυβερνώντων κομμάτων, μετά από μία καθημαγμένη πορεία της χώρας. Οι πρόεδροι των ομάδων τάζουν νέα πλάνα, νέα σχέδια και φυσικά επιτυχίες και υπερβάσεις. Οι πρόεδροι των συγκυβερνώντων κομμάτων τάζουν "μέρισμα του πλεονάσματος" σε μία ελλειμματική, πλήρως, χώρα! Οι πρόεδροι των αθλητικών ομάδων "πουλάνε ισχύ", εσωτερικά, στο εγχώριο πρωτάθλημα. Οι πρόεδροι των συγκυβερνώντων κομμάτων "πουλάνε ισχύ" στην αντιπολίτευση και στα μικρότερα κόμματα. Τέλος, μετά από δεκαπέντε και πλέον χρόνια, οι ελληνικές ομάδες θα' ναι στο ίδιο χάλι. Το ίδιο και η χώρα, όπως και η ελληνική πολιτική!

Υγ: Μετά από τέτοια αβελτηρία "που κάνει μπαμ" στους έξωθεν παράγοντες, δικαιολογημένα, ελληνική ομάδα μου σε σφάζει κι από πάνω ο κόρακας, όπως δικαιολογημένα, καλή μου χώρα σε κατασπαράσσουν οι γύπες.


                                                                                                                  Ιnnerland
                                                                                                                20-03-2014

Δευτέρα 3 Μαρτίου 2014








ΕΞΑΓΟΡΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟΝ ΟΤΙ ΑΙ ΗΜΕΡΑΙ ΠΟΝΗΡΑΙ ΕΙΣΙ

Οι μέρες κυλούν και χάνονται σαν τα ορμητικά ποτάμια, κι εμείς μέσα στην παραζάλη των βιοτικών μας μεριμνών δεν καταλάβαμε καλά-καλά πότε ήμασταν μικρά παιδιά και πότε φτάσαμε στην ηλικία που βρισκόμαστε. Κι αν μάλιστα βρούμε κάποια στιγμή ειλικρίνειας να δούμε για λίγο κατάματα την πορεία της ζωής μας, συχνά απογοητευόμαστε. Τι κάναμε τόσα χρόνια; Μήπως βρισκόμαστε στην ίδια θλιβερή κατάσταση που ήμασταν πριν, με τα ίδια πάθη, τις ίδιες αδυναμίες, χωρίς πρόοδο και αρετή; Τόσα χρόνια μήπως πήγαν χαμένα, μήπως τα σπαταλήσαμε στη ματαιότητα με τη ραθυμία μας, την αναβολή ή την αδιαφορία μας; Ας ακούσουμε λοιπόν το λόγο του Θεού που μας λέει: «Εξαγοραζόμενοι τον καιρόν, ότι αι ημεραί πονηραί εισι», κι ας δούμε ότι πρέπει να αξιοποιούμε το χρόνο μας και πώς θα γίνει αυτό.

Μη χάνεις το χρόνο σου

«
Εξαγοραζόμενοι τον καιρόν» σημαίνει απλά να αξιοποιούμε τις ευκαιρίες που μας δίνει ο Θεός για να εργαζόμαστε τη σωτηρία της ψυχής μας. «Καιρός» δεν είναι μόνο ο χρόνος που κυλάει, αλλά είναι ο κατάλληλος χρόνος, οι κατάλληλες ευκαιρίες που μας δίνει ο Θεός με διάφορους τρόπους, για να μας οδηγήσει σε μετάνοια και πνευματική αναγέννηση. Ο νυν καιρός δεν είναι δικός μας · είναι η παράταση ζωής που μας δίνει ο Θεός για να εργασθούμε, να σπείρουμε το χωράφι της ψυχής μας, πριν έλθει ο χειμώνας. Να αξιοποιήσουμε τα τάλαντα που μας έδωσε ο Θεός, πριν επιστρέψει και μας ζητήσει λογαριασμό. Να ξεριζώσουμε τα ζιζάνια από την ψυχή μας, πριν καταπνίξουν κάθε αγαθή βλάστηση. Είναι η προθεσμία ζωής για να προλάβουμε να γκρεμίσουμε μέσα στην ψυχή μας τα πάθη και τις αδυναμίες μας, πριν μας καταπλακώσουν. Είναι ο καιρός να καρποφορήσουμε καρπούς αρετής, μη μας δει ο Χριστός μόνο με φύλλα και μας καταρασθεί σαν την άκαρπο συκή. Να γεμίσουμε το λυχνάρι της ψυχής μας με το έλαιο των αρετών, πριν έλθει ξαφνικά ο Νυμφίος και μείνουμε έξω του νυμφώνος Χριστού. Να μοιράσουμε τα περισσεύοντα αγαθά από τις αποθήκες μας στις καλύβες των πτωχών, πριν ακούσουμε τη φωνή «άφρον, ταύτη τη νυκτί την ψυχήν σου απαιτούσιν από σου» (Λουκ. ιβ΄20).

Όπως λέει ο Μέγας Βασίλειος, «αυτός ο καιρός είναι της μετανοίας, στην άλλη ζωή της ανταποδόσεως. Τώρα ο Θεός είναι βοηθός σ’ αυτούς που επιστρέφουν κοντά Του, τότε θα είναι φοβερός εξεταστής των ανθρωπίνων πράξεων και λόγων και σκέψεων».

Αξιοποίησε την κάθε στιγμή

Πώς λοιπόν θα αξιοποιήσουμε τον καιρό που μας δίνει ο Θεός, όταν καθημερινά τρέχουμε μέσα στις τόσες μας ασχολίες, και λέμε κάποτε, δεν προλαβαίνω ούτε να προσευχηθώ;

Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι το να ιεραρχήσουμε σωστά τα πράγματα. Πάνω από όλες τις δραστηριότητες και τις υποθέσεις να καταλάβουμε ότι είναι η σωτηρία της ψυχής μας. Όλα κι αν τα επιτελέσουμε σωστά, αν χάσουμε την ψυχή μας χάνουμε τα πάντα. Πάνω απ’ όλα λοιπόν να σώσουμε την ψυχή μας, να κερδίσουμε τον ουρανό. Γι’ αυτό θα πρέπει να βάλουμε καθημερινό πρόγραμμα πνευματικής πορείας. Χωρίς αναβολή, αμέλεια ή ραθυμία. Σήμερα μας καλεί ο Θεός να μετανοήσουμε, σήμερα να προσευχηθούμε, σήμερα να μελετήσουμε την Αγία Γραφή. Σήμερα να διορθώσουμε τις αδυναμίες μας, σήμερα να δείξουμε αγάπη στο συνάνθρωπό μας. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι δε θα αφήνουμε τα πνευματικά μας καθήκοντα για το τέλος της ημέρας ή για το τέλος της ζωής μας. Όχι το βράδυ πριν κοιμηθούμε τελευταία στιγμή μισοκοιμισμένοι να διαβάσουμε την Αγία Γραφή, αλλά πρωί-πρωί, μόλις ξεκινήσει η κάθε μέρα μας. Πρώτα η μελέτη, πρώτα η προσευχή, πρώτα η ψυχή μας κι έπειτα όλες οι άλλες δουλειές μας, οι οποίες έτσι θα γίνουν πολύ καλύτερα. Γιατί θα τις επιτελέσουμε ειρηνικοί και ανανεωμένοι από τη Χάρη του Θεού. Αλλά και ο Θεός θα ευλογήσει περισσότερο όλες τις άλλες εργασίες ή τα καθήκοντά μας, αφού ο Ίδιος μας είπε: «Ζητείτε πρώτον την βασιλείαν του Θεού… και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν» (Ματθ. ?΄ 33).

Ταυτόχρονα θα πρέπει να αξιοποιούμε και τις γενικότερες ευκαιρίες που μας δίνει ο Θεός. Πήγαμε στην ιερή Εξομολόγηση ή τη θεία Λειτουργία, ακούσαμε ένα ωραίο κήρυγμα, μία ομιλία, διαβάσαμε κάτι που μίλησε στην ψυχή μας; Αμέσως να εφαρμόσουμε αυτό που διαβάσαμε ή ακούσαμε, αυτό που μας ζητάει ο Θεός. Να αξιοποιούμε την κάθε στιγμή.

Ο χρόνος είναι το χρήμα με το οποίο αγοράζεις την αιώνια ζωή ή την αιώνια κόλαση. Μη τον σπαταλήσουμε λοιπόν, αλλά να εργαστούμε σήμερα τη σωτηρία της ψυχής μας, για να κατακτήσουμε και να κληρονομήσουμε αύριο τη Βασιλεία των Ουρανών.

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014

ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ




Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας ιερωμένος πολύ ευσεβής. Ήταν μάλιστα και πνευματικός κι εξομολογούσε τους πιστούς. Έτσι, έκρινε τα αμαρτήματα των ανθρώπων και τους έβαζε να μετανοούν. Έφτασε
να πιστεύει πως ξέρει τι είναι το καλό και το κακό.

Ένα πρωί, του εμφανίστηκε ένας άγγελος. «Ο Θεός με έστειλε για να σου δείξω κάτι», του είπε. Τον πήρε και τον μετέφερε με θαυμαστό τρόπο πίσω από ένα θάμνο. «Πες μου τι βλέπεις;», τον ρώτησε.
«Βλέπω έναν πλάτανο με παχύ ίσκιο και μια βρύση με δροσερό νερό να ρέει πλάι του», αποκρίθηκε αυτός. «Τώρα θα πρέπει να μου ορκιστείς ότι δεν θα επέμβεις ή έστω μιλήσεις, ότι και να δεις να
συμβαίνει», τον πρόσταξε ο άγγελος. Ο ιερέας ορκίστηκε με κατάνυξη.

Μετά από λίγο, εμφανίστηκε ένας πλούσιος με το άλογό του και σταμάτησε να πιει νερό και να ξαποστάσει. Ήπιε νερό και ξάπλωσε για λίγο κάτω από το δροσερό ίσκιο του πλάτανου, όπου πήρε έναν
υπνάκο. Ύστερα ξύπνησε, ανέβηκε στο άλογό του και συνέχισε το δρόμο του, αφήνοντας όμως πίσω του ένα πουγκί παραγεμισμένο με χρυσές λίρες.

Μετά από λίγη ακόμη ώρα, ένας δεύτερος άνθρωπος εμφανίστηκε πεζός και σταμάτησε να πιει νερό. Ξαφνικά, είδε το πουγκί με τις λίρες, το σήκωσε και άρχισε να χοροπηδά από χαρά. Έβαλε το πουγκί
στην τσέπη του και χωρίς να χάσει καιρό, έτρεξε να εξαφανιστεί.

Λίγο αργότερα, ένας τρίτος άνθρωπος, έφτασε κι αυτός στη βρύση. Την ώρα όμως που έπινε νερό, επέστρεψε ο πλούσιος, ο οποίος είχε στο μεταξύ αντιληφθεί ότι είχε χάσει το πουγκί του και γύρισε να το
αναζητήσει. Μόλις λοιπόν είδε τον άλλο άνθρωπο, άρχισε να τον κατηγορεί ότι του έκλεψε το πουγκί με τις λίρες και να του ζητά να του τις επιστρέψει. Άρχισαν να καυγαδίζουν και πάνω στον καυγά, ο
πλούσιος έσπρωξε απότομα τον άλλο, εκείνος έπεσε στο έδαφος κι έσπασε το σβέρκο του σε μια απ' τις ρίζες του πλάτανου. Ο πλούσιος πανικόβλητος, ανέβηκε στο άλογό του κι εξαφανίστηκε...

«Πες μου τώρα», είπε ο άγγελος στον ιερέα. «Τι πιστεύεις γι' αυτά που είδες, ήταν καλά ή κακά;»

«Καλέ μου άγγελε», απάντησε εκείνος, «η ψυχή μου είναι βαριά από το κακό που είδα να συμβαίνει μπροστά στα μάτια μου, χωρίς να μπορώ να αντιδράσω. Ο ένας έκλεψε το πουγκί που δεν ήταν δικό του,
ο άλλος κατηγόρησε άδικα έναν αθώο άνθρωπο και από πάνω τον σκότωσε, χωρίς μάλιστα να τιμωρηθεί».

«Δεν γνωρίζεις όμως ακριβώς την ιστορία», αποκρίθηκε ο άγγελος. «Ο πλούσιος που ήρθε πρώτος στη βρύση, είχε καταπατήσει τα χωράφια του δεύτερου και τα δικαστήρια τον είχαν δικαιώσει, όπως
κάνει πάντοτε η ανθρώπινη δικαιοσύνη, ν' αδικεί τους φτωχούς και να αθωώνει τους πλούσιους. Η θεία δικαιοσύνη όμως απαιτούσε ο πλούσιος να πληρώσει το χρέος του και αυτός ήταν ο τρόπος που
επέλεξε ο Θεός για να συμβεί αυτό.

Ο τρίτος άνθρωπος, αυτός που σκοτώθηκε, είχε δολοφονήσει τον αδελφό του, χωρίς να το υποψιαστεί κανείς, ούτε και να τον κατηγορήσει. Οι τύψεις του όμως ήταν τέτοιες, που γονατιστός παρακάλεσε το
Θεό να τον απαλλάξει απ' το βάρος που κουβαλούσε. Αυτός ήταν ο τρόπος που βρήκε ο Θεός για ν' ανταποκριθεί στην προσευχή του.

Όσο για τον ίδιο τον πλούσιο, μετά από αυτό που έκανε, χάρισε την περιουσία του στους φτωχούς και πήγε να γίνει ιεραπόστολος, προσφέροντας τεράστιο ανθρωπιστικό έργο στην Αφρική και σώζοντας
πολλές ζωές».

Ο ιερέας κοίταξε τον άγγελο εμβρόντητος, μην ξέροντας τι να πει. 

«Πήγαινε λοιπόν εν ειρήνη», τον αποχαιρέτησε ο άγγελος «και να θυμάσαι πόσο λίγα γνωρίζεις, ώστε να μπορείς ν' αποφασίσεις τι είναι καλό και τι κακό».

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014



Αναστασίου Φιλιππίδη
Οι ιστορικές ρίζες της μακραίωνης σύγκρουσης Ελληνισμού και Δύσης

(Από την Εισαγωγή της Β΄ Έκδοσης της Ιεράς Μονής Γενεθλίου της Θεοτόκου)



 Δεκατρία χρόνια μετά την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ πολλαπλασιάζονται γύρω μας οι ενδείξεις μιας βαθύτατης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Παρά τις παχυλές μεταβιβάσεις πόρων από την Κοινότητα, τη σημερινή Ευρωπαϊκή Ένωση , η Ελλάδα δείχνει να απομακρύνεται παρά να πλησιάζει προς τους εταίρους της. Μέχρι στιγμής, η ελληνική πολιτική αντίδραση σ’ αυτή τη διαπίστωση περιορίζεται στην προσπάθεια για όσο το δυνατό μεγαλύτερη εκταμίευση χρημάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κυριαρχεί, δηλαδή, η άποψη πως πρόκειται καθαρά για πρόβλημα άνισης ανάπτυξης το οποίο θα λυθεί μόλις εισρεύσουν ικανά κεφάλαια και τεχνογνωσία από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 Η γνώμη μας είναι πως η ελληνική κρίση είναι διαφορετικής μορφής. Πρόκειται περισσότερο για μια συνολική εθνική κρίση ταυτότητος, όπου η διαφαινόμενη επικράτηση ενός αλλότριου πολιτισμού προκαλεί σπασμωδικές και ανεξέλεγκτες ατομικές αντιδράσεις, πέρα από κάθε ηθικό πλαίσιο και κάθε ιεραρχική δομή. Οι μεταβιβάσεις πόρων δεν πρόκειται να επιλύσουν κανένα πρόβλημα (ούτε καν το στενά οικονομικό), αν δεν προηγηθεί μια συνειδητοποίηση της ταυτότητάς μας, των πολιτιστικών αιτίων που μας διαφοροποιούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και που ακυρώνουν τις συνήθεις συνταγές για υπέρβαση της κρίσης. Αλλιώς, η Ελλάδα θα αναζητάει συνεχώς «κατανόηση» για τα προβλήματά της, ενώ οι κοινοτικοί εταίροι θα αγανακτούν για τη μη συμμόρφωσή μας προς τις οδηγίες τους.

 Κατά την άποψή μας, η κρίση που βλέπουμε σήμερα δεν είναι παρά η κατάληξη μιας μακραίωνης αναμέτρησης δύο κόσμων, δύο πολιτισμών, δύο διαφορετικών αντιλήψεων για τη ζωή.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει στις μέρες μας η τάση να υποβαθμίζουμε τις ιστορικές διαφορές ελληνισμού και Δύσης καθώς προσπαθούμε να τονίσουμε την «κοινή ευρωπαϊκή κληρονομιά» που δήθεν δένει τους λαούς  της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η αποδοχή, για παράδειγμα, της Συνθήκης του Μάαστριχτ – ερήμην του απληροφόρητου ελληνικού λαού – συνοδεύτηκε από έναν προπαγανδιστικό βομβαρδισμό με κεντρικό μήνυμα το ότι η Ελλάδα «επιτέλους» ξαναβρίσκει τον προορισμό της μέσα στην Ευρώπη. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, κάθε άποψη που έρχεται σε αντίθεση με το ιδεολόγημα της ενιαίας ευρωπαϊκής ιδέας και υπενθυμίζει την ιστορική αντίθεση Ελλάδας – Δυτικής Ευρώπης είναι ασφαλώς καταδικασμένη να τεθεί στο περιθώριο στα χρόνια που έρχονται.

 Το δρόμο για την αποδοχή αυτής της ουδετεροποιημένης θεώρησης της Ιστορίας τον έχουν ανοίξει εδώ και δυο αιώνες ορισμένοι δυτικοσπουδαγμένοι Έλληνες λόγιοι που επέβαλαν στο λαό μας μια αντίληψη της ζωής και της Ιστορίας αντίθετη με αυτήν που ο ίδιος ο λαός είχε διατηρήσει στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Η συστηματική αλλοίωση της πολιτιστικής μας φυσιογνωμίας έχει φτάσει σήμερα στο ακραίο στάδιο σχιζοφρένειας. Βλέπουμε και αναλύουμε τον εαυτό μας, την Ιστορία μας, τη θρησκεία μας μέσα από τη δυτική άποψη για τον εαυτό μας, την Ιστορία μας, τη θρησκεία μας.... Κοιταζόμαστε δηλαδή σ’ ένα καθρέφτη που δεν δείχνει εμάς αλλά μια ζωγραφιά του εαυτού μας, φτιαγμένη από τους δυτικοευρωπαίους. Είναι αναπόφευκτο να μη μπορούμε να διορθώσουμε τα αληθινά μας προβλήματα, αφού ούτε καν τα αναγνωρίζουμε στον παραμορφωτικό καθρέφτη μας.

 Αποτέλεσμα αυτής της παραμόρφωσης, αλλά και απόδειξη της πολιτιστικής διαφοράς μας, είναι οι συνεχείς παρεξηγήσεις σχετικά με τη θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη. Έτσι, οι νεοέλληνες κολακεύονται ακούγοντας επίσημους ξένους να υμνούν τον τόπο που γέννησε τη δημοκρατία, τη φιλοσοφία, κλπ., και θέλουν να αγνοούν ότι την ίδια ώρα οι ίδιοι ξένοι θεωρούν τη σημερινή Ελλάδα ως μια παρηκμασμένη χώρα – όνειδος για την Ευρώπη. Ενώ οι νεοέλληνες θέλουν να καυχιούνται ότι ανήκουν ση Δύση, οι δυτικοευρωπαίοι μας αντικρύζουν ως ένα ενοχλητικό υπόλειμμα Ανατολής μέσα στην Κοινότητά τους.

 Αυτές οι παρεξηγήσεις συχνά οδηγούν σε σημαντικά εθνικά προβλήματα, μέχρι και εθνικές καταστροφές, όταν οι νεοέλληνες αδυνατούν να κατανοήσουν την αντίδραση των ευρωπαίων σε «δίκαια» εθνικά αιτήματα. Έτσι ως κράτος βρισκόμαστε συνεχώς προ εκπλήξεων με τη στάση των ξένων, άλλοτε για τη Μεγάλη Ιδέα, άλλοτε για τη Μικρασιατική καταστροφή, άλλοτε για το Κυπριακό και, εντελώς πρόσφατα, για το «Μακεδονικό». Κατά τη γνώμη μας, είναι δυστυχώς αναπόφευκτο η αυξανόμενη σήμερα εθνικιστική ένταση στην Ευρώπη να μας προσφέρει και νέες εκπλήξεις στο μέλλον εξαιτίας των λαθεμένων προσδοκιών μας από τους ξένους. Ήδη μέσα στα δυο τελευταία χρόνια γίναμε μάρτυρες ενός απίστευτου – για κοινοτικούς «εταίρους» - ανθελληνικού μένους στα δημοσιεύματα του δυτικού Τύπου.ν Και, σε ό,τι αφορά τους δυτικοευρωπαίους, είναι φυσικό αυτοί να έχουν τις όποιες απόψεις τους. Το πρόβλημα είναι η δική μας άγνοια για το διαφορετικό ιστορικό υπόβαθρο από το οποίο αυτοί κρίνουν τα πράγματα.

  Η εργασία μας αποτελεί μια προσπάθεια να εντοπιστεί ιστορικά η προσέλευση της διαφορετικής οπτικής γωνίας με την οποία βλέπουν την Ελλάδα και την Ευρώπη οι Έλληνες και οι Δυτικοί. Ορισμένα πολύ σημαντικά προβλήματα της εθνικής μας ταυτότητας δεν μπορούν να απαντηθούν , αν δεν έχουμε υπόψη μας τις ρίζες των ιστορικών διαφορών μας με τη Δύση.

  Ένα παράδειγμα τέτοιου προβλήματος είναι, όπως είπαμε, η γνώμη που έχουν οι δυτικοί για τη σημερινή Ελλάδα. Γνώμη βαθύτατα περιφρονητική, όπως έχουν την ευκαιρία να διαπιστώνουν καθημερινά εκατομμύρια συμπατριώτες μας στο εξωτερικό. Οι νεοέλληνες πιστεύουν ότι αυτή η γνώμη έχει ίσως τη ρίζα της στην Τουρκοκρατία, όταν οι ξένοι περιηγητές διαπίστωναν από πρώτο χέρι τη φοβερή καθυστέρηση των ραγιάδων σε σχέση με τη Δύση. Στο βαθμό που η Ελλάδα κουβαλάει ακόμη κατάλοιπα της Τουρκοκρατίας, οι δυτικοί διατηρούν μια περιφρονητική στάση απέναντί της.

  Η αντίληψη αυτή είναι εντελώς λαθεμένη και αστήρικτη ιστορικά. Η γνώμη των δυτικών για την Ελλάδα δε σχηματίστηκε κατά την Τουρκοκρατία. Η ίδια περιφρόνηση παρατηρείται κατά τους τελευταίους αιώνες πριν από την πτώση της Κωνσταντινούπολης, όταν η Λατινική εκκλησία είχε αποδυθεί σε ολομέτωπο αγώνα εκλατινισμού, τόσο θρησκευτικού όσο και γλωσσικού, των Ρωμηών. Την ίδια περιφρόνηση συναντάμε απροκάλυπτη κατά την εποχή των Σταυροφοριών. Κι αν θέλουμε να αναζητήσουμε τις πραγματικές ρίζες της πρέπει να φτάσουμε στην αρχή της μεσαιωνικής περιόδου, στους αιώνες από τον 5ο ως τον 9ο, όταν διαμορφώνεται για πρώτη φορά ως έννοια η «Δυτική Ευρώπη». Επομένως, η περιφρόνηση των δυτικών δεν προέρχεται από τη σημερινή «ανωτερότητα» του δυτικού πολιτισμού, αλλά από ιστορικές διαφορές που υπήρχαν ακόμη κι όταν οι δυτικοευρωπαίοι ζούσαν στα σκοτάδια της μεσαιωνικής βαρβαρότητας. Με αυτό το πολύ ουσιαστικό ζήτημα ασχολείται αναλυτικά το τρίτο μέρος (κεφάλαια 6, 7 και 8) της μελέτης μας.

  Ένα δεύτερο παράδειγμα προβλήματος, το οποίο δεν μπορεί να απαντηθεί αν δεν ερευνηθεί η ιστορική αιτία της διαφοράς μας με τη Δύση, είναι το γνωστό δίλημμα για το αν η Ελλάδα ανήκει (εννοείται πολιτιστικά) στην «Ανατολή» ή στη «Δύση».i Κατά τη γνώμη μας οι σχετικές συζητήσεις συχνά δεν λαμβάνουν υπόψη τους ορισμένα θεμελιώδη ιστορικά δεδομένα. Όπως θα δούμε στην εργασία μας, η Δυτική Ευρώπη γεννήθηκε, κατά τον 5ο έως 8ο αιώνα, όταν τα βαρβαρικά γερμανικά φύλα συγκρούστηκαν με τον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό, αποκλειστικός φορέας του οποίου ήταν τότε η λεγόμενη «Βυζαντινή» Αυτοκρατορία. Η δυτικοευρωπαϊκή συνείδηση σχηματίζεται μέσα από την αντιπαράθεση με την Κωνσταντινούπολη και ορίζεται απ’ αυτήν. Δυτικοευρωπαίος από τότε και ύστερα είναι όποιος δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος, όποιος δεν αισθάνεται ότι ανήκει στην Οικουμενική Χριστιανική Αυτοκρατορία με πρωτεύουσα την Κωνσταντινούπολη, όποιος δεν
ασπάζεται τον πολιτισμό που προήλθε από τη σύνθεση ελληνισμού και χριστιανισμού στηνΑνατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

 Αν δεχτούμε αυτή τη βασική ιστορική θέση, παύουν να έχουν αξία οποιεσδήποτε συζητήσεις για τη θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη, στη Δύση, στην Ανατολή. Για τους Ευρωπαίους, η Ελλάδα εξ ορισμού δεν ανήκει στην Ευρώπη τους, αφού είναι η κληρονόμος της αντίπαλης παράδοσης, του αντίπαλου πολιτισμού τον οποίο χρειάστηκε να πολεμήσουν σκληρά οι ίδιοι ώστε να γίνουν αυτό που είναι σήμερα. Ας μη ξεχνάμε ότι η ευρωπαϊκή μεσαιωνική ιστορία από το 800 ως το 1400 είναι μια συνεχής σύγκρουση Λατίνων και «Βυζαντινών». Αλλά και σήμερα, οι επίκαιρες συζητήσεις περί της «κοινής ευρωπαϊκής κληρονομιάς» δεν περιλαμβάνουν στοιχεία της ρωμαίικης παράδοσής μας. Αντίθετα, τα κατάλοιπα αυτής της παράδοσης θεωρούνται αναχρονιστικά εμπόδια για την ολοκλήρωση της νέας πολιτιστικής φυσιογνωμίας της Ευρώπης.

  Για τους Έλληνες, από την άλλη, δεν έχει νόημα να ταυτίζονται, είτε με την Ανατολή, είτε με τη Δύση, αφού αυτές οι έννοιες ορίζονται σε (αντιθετική) σχέση με την Ελλάδα: η Δύση υπάρχει, με την πολιτιστική έννοια, επειδή πολέμησε και εξαφάνισε τον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό –αλλιώς όλη η Ευρώπη θα ήταν ακόμη μια ρωμαίικη επαρχία. Η Ανατολή υπήρξε πάντοτε κάτι διαφορετικό από τον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό, αν και επηρεάστηκε βαθύτατα απ’ αυτόν κατά το Μεσαίωνα. Το συμπέρασμα είναι ότι, ιστορικά, τόσο η Δύση όσο και η Ανατολή ορίζονται σε σχέση με την Ελλάδα, και όχι το αντίστροφο. Αυτό συμβαίνει για τον απλούστατο λόγο ότι οι Έλληνες υπήρξαν επί 1800 τουλάχιστο χρόνια (από το 600 π.Χ. μέχρι το 1200 μ.Χ.) το αναμφισβήτητα πιο πολιτισμένο έθνος στην Ευρώπη. Επομένως αυτό που συνέβαινε ήταν ότι οι άλλοι λαοί που έρχονταν σε επαφή μαζί μας έπρεπε να πάρουν θέση και να δεχθούν ή να απορρίψουν τα στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού.

 Το ιστορικό πλαίσιο που προτείνουμε εδώ βοηθάει στην κατανόηση ορισμένων προβλημάτων και παρεξηγήσεων που αλλιώς παραμένουν δυσερμήνευτα. Ένα χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η περιβόητη «Ιστορία της Ευρώπης» του Ντυροζέλ που προκάλεσε πολλαπλές αντιδράσεις στη χώρα μας. Αιτία η απουσία της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου από την ευρωπαϊκή Ιστορία. Για τους Έλληνες είναι αυτονόητο ότι η αρχαία Ελλάδα και το Βυζάντιο αποτελούν θεμελιώδεις παράγοντες στη διαμόρφωση της Ευρώπης. Για τους ξένους όμως, η Ευρώπη αρχίζει από τη στιγμή που εμφανίζονται οι ίδιοι στο προσκήνιο, δηλαδή από τον 4ο μ.Χ. αιώνα με τις εισβολές των Γερμανικών φύλων στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.ii Η όλη «ευρωπαϊκή ιδέα», που τόσο διαφημίζεται στις μέρες μας δεν αποτελεί παρά την προσπάθεια επανένωσης των απογόνων εκείνων των γερμανικών φύλων. Σ’ αυτό το σχήμα δεν είναι πολύ
φανερό το γιατί η Ελλάδα ή το «Βυζάντιο» ανήκουν στην «Ευρώπη». Ίσα-ίσα, η όλη πορεία της Ευρώπης μετά τον 4ο αιώνα δεν ήταν παρά η επέκταση των «Ευρωπαίων» (δηλαδή των βαρβάρων) σε βάρος των «Βυζαντινών» (δηλαδή των Ρωμαίων). Οι δυτικοί ιστορικοί προσπαθούν βέβαια να μας πείσουν ότι Ρωμαίοι και βάρβαροι συγχωνεύτηκαν και έτσι δημιουργήθηκε ο σημερινός δυτικοευρωπαϊκός πολιτισμός. Η άποψη αυτή αποτελεί μια ενσυνείδητη παραποίηση της Ιστορίας την οποία έχουν επιβάλει οι δυτικοί για να αμνηστεύσουν τα εγκλήματα των προγόνων τους και ταυτόχρονα να οικειοποιηθούν τα επιτεύγματα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. Θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε περισσότερα πάνω σ’ αυτή τη θεμελιώδη παραποίηση της Ιστορίας στα κεφάλαια 4, 6, και 8 της μελέτης μας.

  Η άποψη Ντυροζέλ ήταν «αιρετική» μόνο στο ότι αγνοούσε της αρχαία Ελλάδα. Η παράλειψη του Βυζαντίου είναι κοινός τόπος στις δυτικές ιστορίες της Ευρώπης. Ως ένα από τα αμέτρητα παραδείγματα ας αναφέρουμε την πρόσφατη (1980) πολύτομη γαλλική «Γενική Ιστορία της Ευρώπης» (επιμέλεια C. Livet και R. Mousnier, έκδοση των Presses Universitaires de France) που κυκλοφόρησε και στα ελληνικά το 1990 από τις εκδόσεις Παπαζήση. Την ελληνική έκδοση μάλιστα προλογίζει ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, Γ. Βλάχος, ο οποίος εκφράζει την κατάπληξή του για την απουσία του Βυζαντίου. Αλλά ποια κατάπληξη; Για οποιονδήποτε έχει ζήσει στο εξωτερικό, είναι γνωστό ότι για τους δυτικούς η μεσαιωνική και νεώτερη Ελλάδα δεν περιλαμβάνονται σ’ αυτό που ονομάζεται «Ευρώπη». Ακόμη κι όταν λόγοι «ευγένειας» και «πολιτιστικού πλουραλισμού» επιβάλλουν να συμπεριληφτεί το Βυζάντιο σε τέτοιες εκδόσεις, ο ρόλος του είναι καθαρά περιφερειακός, σαν να επρόκειτο για κάποιο ασήμαντο δουκάτο της Ανατολής και όχι για την επί αιώνες σημαντικότερη πολιτική και πολιτιστική δύναμη της Ευρώπης. Δυστυχώς η μακραίωνη έχθρα της Δύσης εναντίον των Ρωμηών του μεσαίωνα δεν της επιτρέπει ακόμη και σήμερα να δει αντικειμενικά ένα τόσο «ακίνδυνο» θέμα όπως η μεσαιωνική Ιστορία.

  Ως τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα ας αναφέρουμε το συλλογικό έργο «Handbuch der Europaischen Geschichte» του εκδοτικού οίκου Ernst Klert-Cotta της Στουτγάρδης με γενικό εκδότη τον Theodore Schieder που παρουσιάζει την ευρωπαϊκή Ιστορία από την ύστερη αρχαιότητα ως σήμερα σε εφτά ογκώδεις τόμους. Στον πρώτο τόμο (κυκλοφόρησε το 1976) ο εκδότης βεβαιώνει ότι το έργο δεν περιορίζεται στη δυτική και κεντρική Ευρώπη, αλλά επεκτείνεται και στην ανατολική για να συμπεριλάβει το σλαβικό και τον ελληνορθόδοξο κόσμο. Κι ωστόσο, ο πρώτος τόμος που καλύπτει την εποχή από το 400 μ.Χ. μέχρι τα μέσα του 11ου αιώνα αφιερώνει μόλις 81 από τις 1061 σελίδες του στο Βυζάντιο. Εφτά αιώνες Βυζαντινής Ιστορίας καλύπτουν όσο και η εξέταση της οργάνωσης των βαρβαρικών φυλών κατά τον 5ο αιώνα (75 σελίδες)!iii. Νομίζουμε ότι τα σχόλια περιττεύουν μπροστά σ’ αυτά τα παραδείγματα. Πρέπει να είναι κανείς τυφλός για να μην αντιλαμβάνεται ποια είναι η ευρωπαϊκή άποψη για μας , για την Ιστορία μας, για την παράδοσή μας. Αντί να προσπαθούμε με κομπλεξικές διαμαρτυρίες και ανακοινώσεις να πείσουμε τους δυτικοευρωπαίους να συμπεριλάβουν και μας στην Ιστορία τους, θα έπρεπε, με αφορμή τον Ντυροζέλ, να αρπάξουμε αυτή τη σπάνια εκδήλωση ειλικρίνειας εκ μέρους τους. Θα έπρεπε επιτέλους να αντιληφθούμε ότι ως λαοί, αλλά και ως πολιτισμοί , ο ελληνικός και ο δυτικοευρωπαϊκός βρίσκονται σε σύγκρουση από την εποχή που πρωτοεμφανίζονται οι δυτικοευρωπαίοι τον 4ο μ.Χ. αιώνα. Δεν είναι επομένως καθόλου παράξενο το ότι κάποια βιβλία εκφράζουν αυτό που υπάρχει στη συνείδηση κάθε δυτικοευρωπαίου.iv. ΟΝτυροζέλ θα μπορούσε να γίνει η αφορμή για να σκεφτούμε πιο σοβαρά ποια είναι η δική μας θέση απέναντι σ’ έναν πολιτισμό κατ’ εξοχήν εχθρικό, κατ’ εξοχήν αντιρωμαίικο. Έναν πολιτισμό που προσπαθεί να επιβάλλει έναν παγκόσμιο τύπο ανθρώπου, εξαφανίζοντας τη μνήμη και τη στάση ζωής κάθε διαφορετικού λαού, μαζί και του ελληνικού. …

Σημ. Από τα παραπάνω, αν και τα πράγματα εξειδανικεύονται, είναι όμως πασιφανές το σύμπλεγμα κατωτερότητος της Δύσης και του «πολιτισμού» της, σε σχέση με εκείνον της Βυζαντινής Ανατολής. Και αναμένεται η κρίσι της ίδιας της Ιστορίας πάνω στην βιωσιμότητα της σημερινής, Δυτικού τύπου κοινωνίας, απάνθρωπης ήδη ως προς τον τρόπο διαβίωσης των λαών, Δυτικών και μη, λόγω αλληλεξάρτησης, κρίσης που τα γεγονότα δείχνουν ότι δεν αργεί. (Λ.Μ.Δ).


i Η «Ανατολή» νοείται εδώ με την αραβοτουρκική εκδοχή της την οποία άλλωστε χρησιμοποιούν κυρίως οι ξένοι όταν αναφέρονται στην Ελλάδα. Υπάρχει και η έννοια της Ανατολής, όπως την καλλιέργησαν οι Ρώσοι σλαβόφιλοι του 19ου αιώνα με κύριο εκπρόσωπο τον Αλέξι Κομιακώφ. Βλ. σχετικά Αρχιμ. Ιεροθέου Βλάχου, «Ρωμηοί σε Ανατολή και Δύση – μικρή προσέγγιση», Ι. Μ. Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας), Λεβαδειά, 1993, σ. 27.
ii Βλ. ενδεικτικά το χαρακτηριστικό τίτλο του βιβλίου του L. Musset «The Germanic invasions: The making of Europe A. D. 400-600», London, 1975. Επίσης τον παρόμοιο τίτλο του κλασικού βιβλίου του C. Dawson «The making of Europe», London 1932.
iii Βλ. Χρυσός (1987), σ. 75-76.
iv Άλλωστε οι δυτικοευρωπαίοι δεν χάνουν ευκαιρία να επαναλαμβάνουν τις σχετικές απόψεις τους. Με αφορμή το γιουγκοσλαβικό πόλεμο, και στα πλαίσια της αντισερβικής υστερίας που επικράτησε σε όλο το δυτικό κόσμο, ο γνωστός πολιτειολόγος, πρώην διευθυντής της γαλλικής «Monde», Andre Fontaine θεώρησε χρήσιμο να μας θυμίσει ότι «η Ευρώπη σταματάει εκεί όπου σταματούν οι γοτθικοί καθεδρικοί ναοί» (Βλ. Fontaine, «Ο γιουγκοσλαβικός εφιάλτης», ΤΟ ΒΗΜΑ, 28 Ιουνίου 1992, σ. Α22). Στο ίδιο πνεύμα ο Βέλγος υπουργός Εξωτερικών και μετέπειτα γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Βίλι Κλάες, μιλώντας το καλοκαίρι του 1993 για τη διεύρυνση του ΝΑΤΟ, δήλωνε ξεκάθαρα: «μόνον οι χώρες που προέρχονται από τον κύκλο της προτεσταντικής - καθολικής κουλτούρας μπορούν να θεωρηθούν υποψήφιες προς ένταξη. Αντίθετα οι «κληρονόμοι του Βυζαντίου» μόνο προβλήματα θα προκαλέσουν στη δομή της Συμμαχίας». (Βλ. Τ. Τελλόγλου, «Πονοκέφαλος η διεύρυνση του ΝΑΤΟ», ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 28 Οκτωβρίου 1993).

Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013

Ο ΑΝΤΙΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (ANTILIFESTYLE)
ΩΣ «ΙΔΙΟΝ» ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ (ΚΑΙΟΧΙ ΜΟΝΟ) ΑΝΔΡΩΝ

  Στις 23 Ιουνίου του τρέχοντος έτους (2013), πραγματοποιήθηκε στο προαύλιο του Ναού του Σωτήρος του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου η εκδήλωση με τίτλο: «Καποδίστριας – Σπινέλλι, Σήμερα : Ευρωπαϊκή Ένωση: Διάλυση ή επανεκκίνηση»   που διοργάνωσαν οι Ενεργοί Πολίτες της Αίγινας. Αγαθή τη τύχη , λόγω τριημέρου, ήμουν στην Αίγινα εκείνη την ημέρα και βλέποντας την αφίσσα της εκδήλωσης, είπα να πάω να την παρακολουθήσω.
  Πραγματικά , η εκδήλωση ήταν από τις καλύτερες και ουσιαστικώτερες εκδηλώσεις που’ χω δει! Επιπροσθέτως, ο χώρος όπου φιλοξενούνταν αυτή, ήτοι το προαύλιο του ναού του Σωτήρος του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου, ήταν άκρως επιβλητικός, αποπνέων ιστορική αύρα! Ειρήσθω εν παρόδω, ο συγκεκριμένος χώρος, που είναι ίσως το μεγαλύτερο σε μήκος κτίσμα της Ελλάδος, κτίστηκε (όπως μάθαμε από τον ομιλητή ιστορικό Ανδρέα Κούκκο) μόλις σε ένα χρόνο με τη συνδρομή όλων των κατοίκων της Αίγινας, ένα πραγματικό «κατασκευαστικό θαύμα», εν αντιθέσει με όλες αυτές τις  «σημερινές πονηρές κωλυσιεργείες»  των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων που παρατηρούνται στα δημόσια έργα.
  Μετά από αυτόν τον κατατοπιστικό, ελπίζω, πρόλογο, θα περάσω στην ανάπτυξη του κυρίως θέματος. Ερέθισμα για το κυρίως θέμα, αποτέλεσε μία σειρά ιστορικών γεγονότων που εξέθεσε ένας από τους ομιλητές της ανωτέρω εκδήλωσης ( ο ιστορικός-συγγραφέας Παναγιώτης Πασπαλιάρης) και είναι τα  εξής: πριν, κατά την διάρκεια και στην επόμενη περίοδο του Συνεδρίου της Βιέννης του 1814, που σημειωτέον,  σηματοδότησε το τέλος της Ναπολεόντειας εποχής και την αναδιοργάνωση της Ευρωπαϊκής ηπείρου, ο Ι. Καποδίστριας, ως στελέχος και κατόπιν Υπουργός  Εξωτερικών της Ρωσίας, ανέπτυξε με λαμπρό τρόπο, το θέμα των δημιουργικών διπλωματικών δραστηριοτήτων του, που δεν ήταν άλλο από τη δημιουργία του Ελληνικου ανεξάρτητου κράτους.
  Ωστόσο, σε όλες αυτά τα συνέδρια και τις συγκεντρώσεις, όπου μαζεύονταν όλοι οι ευγενείς και μονάρχες της Ευρώπης (Αγγλίας , Γαλλίας και φυσικά Αυστρίας) επικρατούσε , με βάση διπλωματικά αρχεία και έγγραφα, ατμόσφαιρα «κοσμοπολιτίκης σαπίλας» με τους «ευρωπαίους μονάρχες» να επίδονται σε οινοποσίες, κραιπάλες,καθώς και σε ερωτικές περιπτύξεις! Μέσα σε αυτό το σάπιο περιβάλλον, εμφανίστηκε ο τεράστιος πολιτικός ανήρ Ιωάννης Καποδίστριας, μαυροντυμένος, σοβαρός, απλός και λιτός, έχοντας  ως ιδεολογία και στόχο τη σύσταση του νέου Ελληνικού Κράτους. Απείχε από τις κραιπάλες, τους ερωτισμούς και το lifestyle της εποχής, προτάσσοντας την ιδεολογία του, το όραμα του και την επίτευξη αυτού! Είναι χαρακτηριστικό πως ο Πρίγκηπας και Καγκελάριος Κλέμενς φον Μέττερνιχ , διπλωμάτης της Αυστριακής Αυτοκρατορίας, έγινε αμέσως, φανατικός εχθρός του Καποδίστρια, λόγω των φιλελεύθερων και δημοκρατικών απόψεων του τελευταίου, αλλά και λόγω του γεγονότος ότι ο Καποδίστριας κατεχόταν από έντονο αντικοσμοπολιτισμό (antilifestyle), σε αντίθεση με τον ρέποντα προς την κραιπάλη και το lifestyle Μέττερνιχ (είναι χαρακτηριστικό πως ο Μέττερνιχ είχε αλλάξει τρεις γυναίκες).
  Την ίδια τακτική ακολούθησε ο Καποδίστριας,και ως Κυβερνήτης, πλεόν, του νέου Ελληνικού Κράτους, μένοντας μακρυά από μηχανορραφίες, κοσμοπολιτισμούς (λαϊφσταλιές-νεολογισμός) και επίδειξη ισχύος και εμμένοντας στα Χριστιανικά ιδεώδη της βοήθειας του πλησίον και της ταπεινότητας! Είναι χαρακτηριστικό αυτό που αναφέρθηκε ανωτέρω, ότι το τεράστιο και «θηριώδες» κτήριο του ορφανοτροφείου Αιγίνης, όπου ο Μεγάλος Κυβερνήτης μάζεψε όλα τα ορφανά του πολέμου της Ελληνικής Επανάστασης κτίστηκε μέσα σε ένα χρόνο με τη συμμετοχή όλων των ντόπιων, καθότι ο Καποδίστριας με το προσωπικό του παράδειγμα και την παρουσία του ενέπνεε τους  πάντες γύρω του για την υλοποίηση μεγαλόπνοων σχεδίων!
 Πέρα από την αναφορά στο μεγάλο Κυβερνήτη (λόγω πρόσφατης εκδρομής στην πρώτη Ελληνική πρωτεύουσα : τη νήσο της Αιγίνης), κι άλλοι μεγάλοι άνδρες της Ελλάδος, υπήρξαν αντικοσμοπολίτες και προσηλωμένοι, μόνο, στην ιδεολογία τους ! Ποιος μπορεί να παραβλέψει τον ευγενή και πλούσιο στρατιωτικό Παύλο Μελά που άφησε τα σαλόνια και το κοσμοπολίτικο κλίμα της Κηφισίας για να πολεμήσει στα υγρά δάση της Μακεδονίας και τελικά να αφήσει τα κόκκαλα του εκεί για το όραμα της απελευθέρωσης της μακεδονικής γης ! Ποιος ,ακόμα, δεν θα διδαχτεί από την απάντηση που’ δωσε ο αδερφός του Νικολάου Πλαστήρα, όταν ρακένδυτος πήγε να υποβάλει άιτηση για πρόσληψη στο δήμο Πειραιά ; Τότε, λοιπόν, ο αρμόδιος υπάλληλος του δήμου , λόγω επιθέτου, τον ρώτησε τι σχέση έχει με τον πρωθυπουργό Πλαστήρα και εκείνος απάντησε : (καθ’ υπόδειξη του αδερφού του και πρωθυπουργού της Ελλάδος) «είναι αδερφός μου, αλλά ούτε εκείνος , ουτέ εγώ επιθυμώ να ληφθεί αυτό υπόψη για την πρόσληψη μου»!!!
  Κι ερχόμαστε στη «νέα πολιτική τάξη πραγμάτων της μεταπολίτευσης! Το απόλυτο χάος των πολιτικών νάνων: ένας «εθνάρχης», που χάρη «στις στενές επαφές  του με το παλάτι» προωθείται στην κεντρική πολιτική σκηνή, ένας «λαϊκος κληρονομικός ηγέτης» αγόμενος και φερόμενος από τα πάθη του, που ακόμα και ο πατέρας του προέβλεψε τον ολέθριο ρόλο του για την Ελλάδα και τόσα άλλα στίφη σύγχρονων πολιτικάντηδων που «φορούν γραβάτα και κοστούμι ή ταγέρ ,ακόμα και στον ύπνο τους»,  ξημεροβραδυάζονται σε κάθε είδους κοσμοπολίτικα (lifestyle) στέκια,ακολουθούμενοι από αιθέριες υπάρξεις θηλυκού ή αν προτιμάτε αρσενικού γένους και εναγκαλίζονται δημοσίως με «σκοτεινούς» οικονομικούς και μη παράγοντες του τόπου.
  Τελικά, ίδιον των μεγάλων ανδρών, είτε είναι πολιτικοί, είτε όχι, είτε είναι γνωστοί , είτε όχι,είναι σίγουρα η πίστη σε ιδεολογία, η μη εξάρτηση από πάθη και κοσμοπολιτισμούς (λαϊφσταλιές) και σίγουρα η ταπεινοφροσύνη.                                                                                                 
                                                                                           -Ιnnerland-
                                                                                            27/06/2013